Jak žít s IBS?

Hlavní zásady výživy v případě syndromu IBS

Nemusíte měnit celou vaši stravu a obrátit své životní zvyky vzhůru nohama. Lepší je postupovat po krocích. Vyberte si ze seznamu uvedeného níže něco, co je pro vás nejsnazší zavést a snažte se to dodržet. Jakmile si na to zvyknete, můžete se vrátit a uskutečnit další změnu. Pokud je vaším hlavním problémem zácpa, doporučujeme, abyste uvažovali o vyřazení určitých výrobků z jídelníčku:

  • rychlá bufetová jídla, jako jsou brambůrky, párky v rohlíku nebo hamburgery – místo toho doplňte vaši stravu o vlákninu;
  • snadno můžete omezit spotřebu masa, maso není, jak se zdá, nejdůležitější součástí vaší stravy (ale vláknina je!). Můžete zaměnit některá masná jídla za zeleninu – fazole, hrách, cizrna jsou bohaté na proteiny;
  • sladkosti – vyměňte je za ovoce, např. jablka (mohou být pečená) nebo švestky (čerstvé nebo sušené);
  • bílý chléb – zaměňte jej za celozrnné pečivo, např. grahamové večky nebo celozrnný chléb; omezte brambory, zaveďte do jídelníčku kroupy, celozrnné těstoviny;
  • sýr – může způsobovat zácpu;
  • káva, čokoláda, sodová voda (sladké a perlivé nápoje).

Uvažujte o pití vody ve velkém množství, dokonce až 10 sklenic denně. Berte také v úvahu, že je lepší pít jednu sklenici vody za hodinu, než 5 sklenic jedním tahem každých 5 hodin!

Zelené části rostlin jsou přirozeným zdrojem vlákniny. Každá listová zelenina je skutečným požehnáním pro osoby se zácpou. Všechny druhy salátu jsou vítány. Pokud zeleninu vaříte, snažte se o vaření v páře nebo ji nevařte příliš doměkka.

Zapřemýšlejte, které druhy ovoce rádi jíte. Zkuste některé exotické ovoce, neomezujte se jen na to, které roste ve vaší zemi. Máte rádi kiwi, pomeranče, nektarinky nebo ananas? Neváhejte. Je lepší jíst sem tam ovoce, než včerejší večeři nebo snižovat stres pojídáním sladkostí!

Víte, že …

Jitrocel blešníkový (plantago afra) – naše domácí rostlina, je bohatá na vlákninu a je k dispozici jako léčivo a doplněk stravy?

Vařit čaj z lněných semínek a pít ho pravidelně může být prospěšné? A že má ochranný účinek na sliznici trávicího ústrojí a může napomoci v omezení symptomů IBS?

Pokud nadýmání a plyny jsou převládajícím příznakem, vyhněte se zelí, cibuli, fazolím nebo hrášku, růžičkové kapustě, brokolici, květáku, rozinkám nebo celeru. Ke zmírnění příznaků této formy IBS můžete s jídlem požívat trávící enzymy, což vám pomůže trávit jídlo, než se dostane do střeva, kde by je trávící mikrobiota přeměnila na těkavé sloučeniny, které způsobují střevní nadýmání a uvolňování velkého objemu plynů.

Pokud je hlavním příznakem průjem, stravovací režim by měl být trochu jiný, než je tomu v případě zácpy. V tomto případě se nedoporučuje velké množství vlákniny, protože ta dokonce urychluje činnost střev. Zkuste jíst oloupané čerstvé ovoce nebo zeleninu. Vyhněte se mléčným výrobkům, protože nesnášenlivost laktózy se může s IBS překrývat. Průjmy se mohou zvyšovat po požití kořeněných jídel a také jídel tučných nebo smažených. Zkuste jíst malé porce častěji.

Víte, že...

Určité druhy kvasnic normalizují během zácpy funkci střev? Saccharomyces Boulardii jsou jedny z nich. Ty se nestráví, takže procházejí žaludkem do střev beze změny, mají probiotické účinky, antibakteriální účinek, potlačují růst mnoha škodlivých mikroorganizmů, brání poškození střevní sliznice způsobené bakteriálními toxiny. Kvasnice byly objeveny v Indočíně v liči a mangu. Nyní jsou k dispozici jako léčivo nebo doplňky stravy.

Pamatujte, že strava není příčinou IBS. Nicméně střeva těch, kdo jím trpí, reagují na určité stravovací prvky různým způsobem – a často tato reakce vyvolává bolest a další příznaky. Proto to, co jíme, má dopad na příznaky IBS, příznaky se mohou zhoršovat nebo mírnit. To zjistíte, když si rozeberete, co jíte, co postrádáte, což může být první pomocný krok.

Několik jednoduchých ale velmi účinných zdravých stravovacích návyků v případě IBS:

  • Jezte pozvolna a žvýkejte každé sousto velmi pomalu a důkladně.
  • Připravujte si malé porce. Dobrým ukazatelem je velikost vaší pěsti – snažte se nejíst větší porce.
  • Jezte pravidelně – je lepší jíst pětkrát denně každé 2 hodiny, než třikrát denně.
  • Vyhýbejte se velkým a pozdním jídlům. Ani nepřekvapuje, že po denní práci, kdy nemáme čas jíst, se vrátíme domů s velkou chutí k jídlu a dopřejeme si plný talíř, a potom, abychom dosáhli úplné spokojenosti, si dáme ještě něco sladkého.
  • Udělejte si plán, jaké malé občerstvení budete mít během dne a které ovoce si do práce vezmete. Rychle si uvědomíte, že díky tomu nebudete muset jíst velké porce a vaše neodolatelná chuť po sladkém pomine.
  • Jestli se stane, že jeden den výše uvedené body nevyjdou, neobviňujte se, ale pokuste se, aby se to příště nestalo. To není tak těžké. Uvidíte, že když dosáhnete plného úspěchu, následující dny se ukáží mnohem snazší.
    • Velmi důležitou součástí léčby, a to jak u průjmové formy onemocnění, tak i v případě IBS provázeného zácpou, jsou také probiotika – živé mikroorganismy, které obnovují rovnováhu střevní mikroflóry, potlačují střevní infekce, podporují trávení a optimální pohyb střev. Jejich přirozeným zdrojem jsou mléčné kysané výrobky (jogurty, kefíry, zákysy), kvašené okurky, kyselé zelí, ale také potraviny jako tempeh, kimchi, miso nebo kombucha, Další možností jsou kvalitní doplňky stravy s obsahem vysokého množství probiotik, které jsou volně k mání v lékárnách nebo na e-shopech.