Máte IBS ?

IBS a vztahy

Příznaky syndromu IBS, jako je nadměrný únik plynů, nadýmání, zácpa nebo průjem znepříjemňují život těm, kteří jsou jimi postiženi, a stejně tak těm, kteří žijí v jejich těsném okolí. Znepříjemňují jejich život mezi rodinnými příslušníky a spolupracovníky, doma, v zaměstnání nebo na dovolené. Ale věřte, že dokonce i s těmito znepokojivými potížemi se dá vypořádat tak, abyste si mohli života užívat.

„Odejdeš už konečně z té toalety!?“

Pravděpodobně to slyšíte dost často. Stresují vás příslušníci domácnosti, kteří jsou netrpěliví, když čekají, aby mohli toaletu použít, zatímco vy naproti tomu potřebujete čas, klid a ticho. Nálada je nervózní. Shon a netrpělivost vás dráždí. A podrážděnost zhoršuje váš problém. Ale musí tomu tak být? A co by se stalo, kdybyste přestali předstírat vaší blízké rodině, že je všechno v pořádku, co by se stalo, kdybyste jim bez obalu řekli o vašem problému a co byste od nich očekávali? Žádné klepání na dveře každých pět minut, žádné uhánění. Vaše rodina, vaši blízcí by vás určitě podpořili, kdyby věděli pravou příčinou vašich neduhů. Prvním krokem ke spokojenějšímu rodinnému soužití mohou být jednoduché změny, jako např. změna ranního režimu, co se týká používání toalety.

Překonejte to v klidu

Zažívací problémy a časté návštěvy toalety vyvolávají u spolupracovníků ironické posměšky a zvyšují nedůvěru vašeho zaměstnavatele a, což je horší, vy budete mít stále méně času k dokončení vašich projektů. Malátnost a bolest hlavy ovlivňují vaši koncentraci a máte obavy, že nebudete schopni úkoly zvládnout a ztratíte možnost služebního postupu. Když na to pomyslíte, váš stres se zvyšuje ještě víc a ... cítíte, že musíte zase navštívit toaletu. Jak těmto situacím zabránit? Možná, že existují některé extrémní případy, kdy se toho moc nedá udělat, ale stojí to za námahu se podívat podrobněji na vaše pracovní prostředí.

  • Pokud máte se svými spolupracovníky bližší vztahy, pokuste se během důvěrného hovoru zmínit o vašem problému a vysvětlit, proč musíte někdy zpomalit tempo;
  • Zkuste si zvolit projekty, úkoly nebo práce, kde můžete pracovat a rozvíjet se individuálně;
  • Zeptejte se čas od času, jestli byste mohli pracovat z domova. Mnoho firem takové možnosti nabízí;
  • Dbejte na to, abyste měli s sebou v zaměstnání po ruce lehká jídla. Je velice důležité jíst častěji, ale malé porce a jíst ty potraviny, které vám svědčí.

Bavte se bez stresu

Váš citový stav ovlivňuje vaše zdraví stejně silně, jako vaše geny, životní styl a strava. Jak myslíme, nebo co cítíme, má přímý dopad na to, jak žijeme. Proto je rozhodující udržovat rovnováhu mezi naším fyzickým a mentálním zdravím a mezi prací a volným časem. Zeptejte se sami sebe, co potřebujete. Setkávat se s přáteli? Víkendový výlet, nějaká fyzická činnost, tanec, jít do kina či divadla? Možností je hromada, hlavní věc je, přestat se trápit kvůli omezeným možnostem.

Tato úzkost se dá překonat, pokud jste dobře připraveni na činnost, kterou hodláte provádět. Dokonce i taková triviální věc, jako je nedostatek toaletního papíru na veřejných toaletách, může být nepříjemná. Takže, ať jdete kamkoli, předtím než vyrazíte, nachystejte si ho. Přibalte si několik vlhkých kapesníků, papírová sedátka na WC a papírové kapesníky. Ve vlaku nebo v letadle si vybírejte místo blízko toalety.

Příznaky IBS mohou udělat ze slunění nebo z prohlídek pamětihodností nepříjemný zážitek. Ale když dbáte na to, abyste pravidelně jedli lehká jídla, můžete se aktivně výletů na dovolené účastnit. Nachystejte si zdravé svačiny, vezměte si neperlivou vodu. Najděte si na pláži stinné místo a zaposlouchejte se do uklidňujícího šumění vln. Při prohlídce památek se nepokoušejte vidět všechno najednou, udělejte si rozpis cesty a dodržujte ho.

Ať ale jedete kamkoli a s kýmkoli, pamatujte na svou duševní pohodu a celkové zdraví.