Máte IBS ?

Jak bojovat se stresem?

Bojujte se stresem!

Nepodvolujte se! Říkáte si: Zase další klišé a rada od člověka, který nemá nejmenší představu o tomto problému. Ale v tomhle vás překvapím. Autor těchto slov je člověkem, který za polední rok ztratil práci, má rodinu, kterou musí podporovat, hypotéku ke splácení a od dětství trpí syndromem dráždivého tračníku. Současně ale představil tyto jednoduché kroky a sebevědomě říká: Jaká škoda, že jsem s tím tak dlouho čekal. Rozdíl skutečně poznáte v pouhých pár dnech, takže se tím příliš nezabývejte. Prostě to začněte dělat!

Navažte kontakt s přáteli a rodinou. Ale ne prostřednictvím Facebooku, udělejte to starým dobrým způsobem – vyjděte si s přáteli nebo je pozvěte k sobě. Nestyďte se říct jim, jak se cítíte. Dostaňte to ze sebe. Vaši přátelé a blízcí členové rodiny vás nestranně podpoří, dokáží mnoho odpustit, nebudou se snažit hledat chybu ve vás, i když vám to tak připadá. Vaši blízcí jsou tou nejlepší ochranou před stresem. Čím více času trávíte s lidmi, kteří jsou na vás hodní, tím více se jejich pozitivní emoce stávají nakažlivými a začnete je pociťovat sami. Dokonce ani není nutné, abyste byli o této ideji plně přesvědčeni. Prostě buďte pravidelně se svými blízkými.

Dopřejte si čas na odpočinek a dostatek spánku. Spánek je nesmírně důležitý pro nápravu škod způsobených vašemu tělu a mysli. Prodloužení doby spánku i jen o jednu hodinu má prospěšné účinky na vaše zdraví, obzvláště pak v kontextu stresu a všeobecného pocitu pohody. Spěte každý den 7–9 hodin, pokud chcete, může to být i déle. Pokud zakoušíte dlouhodobé problémy se spánkem, doporučuji vám navštívit psychiatra. Obtíže s usínáním, nespavost či neustálé probouzení se mohou být výsledkem chronického stresu a měly by se v případě léčby zlepšit.

Netravte většinu času prací. Práce často bývá určitým druhem úniku od chronického stresu. Nebojuje s ním, ale dává nám dojem udržování kontroly nad svým životem. Často je ale práce sama zdrojem stresu a mechanismus neblahého začarovaného kruhu to jen roztáčí. Když myslíte na práci i doma, když byste měli odpočívat, efekt se ještě rozšiřuje. Jednou z největších lidských iluzí je naše víra ve význam, jaký máme v tomto světě. Je to také běžnou mylnou představou na pracovišti. Nesmíte se přepínat ve snaze dokázat něco sami sobě nebo někomu jinému. Správná rovnováha mezi prací a životem je klíčová.

Tak se nad tím zamyslete: Jaký je smysl vašeho života, práce, nebo jaký je život sám? Pokud si stále myslíte, že je nutné trávit každý den prací více než 8 hodin, přečtěte si na internetu o konceptu rovnováhy mezi prací a životem (Work-Life balance). Objevíte příběhy lidí, kteří uvažovali stejně jako vy. Využijte jejich zkušenosti.

Možná je na čase zvážit změnu kariéry...

Zde je příklad: https://www.topvision.cz/blog/work-life-balance-aneb-hledani-rovnovahy/

Běžte ven. Stres je hormon útěku nebo útoku, takže podporuje svaly, srdce a plíce při fyzickém úsilí. Tak ho nechte splnit jeho účel, jinak napadne orgány, které nejsou připravené na jeho prodloužené působení. Nemusíte naběhnout do tělocvičny, začínat se připravovat na maraton nebo se pustit do profesionálního plaveckého tréninku. Na začátku stačí se každý den 30 minut projít. Po týdnu uvidíte výsledky: lepší náladu, větší chuť jít ven. Potom přemýšlejte o tom, jaká aktivita by pro vás byla nejpříjemnější. Možná tancování? Ping-pong? Běhání? Jízda na kole? Co musíte udělat, abyste se do toho pustili? Už to víte? Tak začněte. Nejlépe hned zítra.

Dopřejte si něco hezkého. Starosti vás lapají do neblahého začarovaného kruhu. Čím více se trápíte, tím je to horší. Ale utéci z této sestupné spirály je rozhodně možné. Přemýšlejte o své vášni. O nějaké velké (nebo klidně jen malé) radosti. Malování? Vaření? Zpěv? Akvaristika? Šití? Jízda na koni? Hra na hudební nástroj? Najděte si to své. Vzpomeňte si na nějakou vášeň, kterou jste kdysi mívali, a jestli jste pro ni stále nadšeni, věnujte jí třeba i jen pouhých 15 minut každý den. Uvidíte, jak rychle oblíbená činnost může změnit váš náhled na život a pomoci vám vidět svět v novém světle.

Začněte jíst zdravě. Nezapomínejte, že ve střevech máte „druhý mozek“. Zodpovídá za jednu z nejzásadnějších funkcí lidského těla – výživu organismu – a v důsledku toho má nesmírný vliv na každou její část. Starejte se o své tělo, a že to úsilí stojí za to, se prokáže mimo jiné tak, že vám pomůže lépe řešit problémy se stresem. Přečtěte si o zdravé stravě a začněte zavádět do svého jídelníčku změny. „Střevní mozek“ špatně reaguje na sladkosti, smažené maso a bufetovou stravu. Pro začátek je nejsnazší přidat ke svému obvyklému jídlu větší množství tzv. zelené zeleniny a při nákupu si vybírejte ty druhy ovoce, které vám připadají nejchutnější. Dále se ujistěte, že jíte každé dvě hodiny. Bylo by skvělé, kdyby jedním z těch jídel byl nějaký druh polévky. Je to snadno stravitelný pokrm – skvělý pro vaše střeva. Další kroky nejsou vůbec obtížné! Zvládnete to!

Začněte plánovat, abyste znovu získali kontrolu nad svým životem. Někoho děsí nadcházející krize. „Jsem si jistý, že to dopadne špatně, nebudu schopný to zvládnout, vše, čeho se dotknu, se rozpadá…“ V takovém případě je dobrou radou naučit se plánovat – den, měsíc, rok nebo obecně svou budoucnost. Začněte plánováním zítřejšího dne. Ale nenakládejte si příliš, nedávejte si na něj více než tři důležité úkoly! Pro začátek stačí zvládnout v jednom dni tři takové. Pokud některý z nich nesplníte, neobviňujte se, prostě naplánujte další den.

Užitečný odkaz na metodu plánování s názvem „SMART“ https://publi.cz/books/114/02.html

Nebojte se poradit s psychologem nebo psychiatrem, pokud máte pocit, že nezvládáte stres. Dopad stresu na zdraví je dávno medicínsky potvrzený a zavedený do vzdělání specialistů. Existuje mnoho účinných metod, které umožňují výraznou redukci stresu. Zeptejte se přátel – budete překvapeni, kolik z nich má pozitivní zkušenost s konzultací u profesionálního terapeuta. Mohou vám doporučit specialistu, který pomohl jim nebo některému jejich známému. Nestyďte se. Chronický stres je nemoc jako každá jiná – někdy je návštěva lékaře prostě nezbytná.