Máte IBS ?

Koncepce „Slow life“ (Pomalý životní styl)

Slow life je pro všechny ty, kteří nemají čas

Nejdříve to byla Slow Food, organizace, která byla založena v roce 1989 Italem Carlo Petrinim, který se chtěl postavit zdánlivě nezastavitelnému růstu rychlého občerstvení. Podnět k tomu bylo otevření pobočky McDonald‘s blízko Španělských schodů v Římě. Petrini se rozhodl pro tradiční, regionální kuchyni, pro nakupování potravinových výrobků od místních pěstitelů na trhu (a ne v supermarketech), pro pěstování rostlin bez pesticidů nebo GMO (geneticky modifikovaných organismů) a vést lidi k „dobré chuti“. Z tohoto nápadu rychle vzniklo celosvětové hnutí, které po dvaceti letech vedlo k úplně nové a mnohem širší koncepci – Slow life (dalo by se říct pomalý životní styl).

Slow life je odpovědí na nepřirozené, příliš rychlé životní tempo, kterému většina z nás podléhá. Vydělávání peněz zaměstnává náš každodenní život do takové míry, že se převážně soustřeďujeme na to, abychom se pokusili, často neúspěšně, vyrovnat se s přemáhajícím zmatkem a udržovat tak krok s ostatními, kteří žijí stejně rychle jako my. Snažíme se nebýt pozadu s mnoha úkoly, do kterých je třeba se pustit rychle, přesně a bezchybně. Bereme na sebe příliš mnoho odpovědnosti, přesvědčeni svým vedoucím, spolupracovníky, rodinou a přáteli. Všichni máme ve zvyku žít jako stroje na vydělávání peněz, ale nemáme čas to všechno zvládnout.

Ale nemusí to tak být. “Slow life“ říká: zpomalte. Nemáte čas, protože se jednoduše snažíte dělat tolik věcí, co je jen lidsky možné. Život neznamená trvalý shon, znamená obsáhnout každý jednotlivý den v jeho celé bohatosti: zelená tráva, modrá obloha, voda, když se sprchujeme, zpěv ptáků, vůně jídla, něžný dotyk milované osoby a mnoho dalších věcí. Každou vteřinu přijímáme podněty, které považujeme za bezvýznamné, protože jsou pro naši práci a vydělávání peněz neužitečné. Přečtěte si více o stresu, na který si tolik lidí stěžuje. Jen málo si jich však uvědomuje, že stres je způsob, jak se nachystat na RYCHLOST. Pokud nejsme sportovci, pak stres je v podstatě synonymem rychlosti.

Carl Honore, tvůrce pojmu „Slow life“, říká, že základem této koncepce je dělat všechny věci pomaleji, a tudíž lépe a s větší radostí.

Co byste řekli tomu, kdyby vaše trávicí ústrojí pracovalo lépe? A jak to má dělat, když všechno, co děláte, děláte ve spěchu a zpola? Nepovažujete vaše vnitřní orgány za vaši životně důležitou součást? Je to ale nesmyslné, zamyslete se na chvíli nad tím.

Pomalejší život znamená dělat věci jiným způsobem. Jistěže na penězích záleží, ale je vaše kariéra a finanční situace skutečný smysl vašeho života? Snad to, co máte, stačí k tomu, abyste investovali do svého vlastního, dobře promyšleného a stabilního rozvoje? Být nejlepší neznamená být nejrychlejší. A nabývání nových dovedností zabere čas, protože kvalitní vzdělávání je proces. Nemůžete se stát nejlepším rychle, protože by to spotřebovalo mnoho energie, která je nezbytná k životu. Neplýtvejte touto energií. Zpomalte. Zbavte se rychlosti a osvoboďte se tak ze stresu.

  • Zanechte věcí, které neradi děláte nebo nechcete dělat.
  • Vybírejte si kvalitní zážitky. Vyhýbejte se hlučné hudbě.
  • Nejezte hltavě. Radujte se z přípravy vašeho jídla. Vychutnávejte každé sousto.
  • Obohaťte svůj jídelníček o potraviny, které prospějí vašemu zažívání i celkovému zdraví. Zařaďte více vlákniny, čerstvé ovoce a zeleninu a také kysané mléčné výrobky obsahující probiotika – živé mikroorganismy, které přispívají k navrácení a udržení přirozené rovnováhy střevní mikroflóry. Seženete je i v lékárně v podobě doplňků stravy.
  • Přestaňte být trvale online. Jděte na procházku bez mobilu.
  • Kupte si noviny, místo abyste četli zprávy na internetu.
  • Setkávejte se se svými přáteli ne proto, abyste popíjeli alkohol, ale abyste s nimi trávili nějaký čas venku.
  • Vstávejte časně ráno a uvařte si čerstvou kávu, místo toho abyste ve spěchu zapnuli kávovar.
  • Naučte se mít rádi dopravní zácpy. Nevzrušujte se. Vězet v dopravní zácpě vám nabízí možnost promyslet si něco, na co často nemáte možnost.
  • Projděte si váš šatník. Určitě najdete oblečení, které jste celá léta neměli na sobě. Dejte je svým přátelům nebo známým.
  • Jděte na procházku bez nějakého cíle a bez sledování času.
  • Lehněte si do trávy a pozorujte oblohu.
  • Čtěte před usnutím.

Uvidíte, jak tyto malé věci budou mít pozitivní vliv na vaše zdraví, jak vám pomohou s přijetím sebe sama a s dosáhnutím pocitu radosti a spokojenosti, což je pravděpodobně to, co v životě hledáte.

Nepůjde to bez obtíží. Ale malé kroky nejsou tak tvrdé. Udělejte si jednoduché jednominutové cvičení, abyste to zjistili. Postupujte následovně:

  1. Cílem je si představit, že jste pod vodopádem v místě, co připomíná ráj. Rozhlédněte se kolem sebe. Vidíte slunce a krásné rostliny, vidíte poletovat ptáky?
  2. Dýchejte pomalu a zhluboka, nadechujte nosem a vydechujte ústy.
  3. Jakmile cítíte, že se vaše dýchání zpomalilo a je rytmické, soustřeďte se na vodu, která vám padá na hlavu, nos, záda a teče pokojně na nohy. Snažte si to představit. Snažte se to cítit ve svém těle.
  4. Zavřete oči a dejte se do toho.

Jakmile jste skončili, uvědomte si, jak na to vaše tělo reagovalo. Jestli si nevzpomínáte, udělejte cvičení ještě jednou.

Cítíte uvolnění? Je to příjemné, že? Pomalý život vám dá prostě ten pocit v každém ohledu vašeho každodenního života. Prospěje dokonce i vašemu zdraví.

To, co vaše trávicí ústrojí potřebuje, je, abyste zpomalili. To je prostě někdy pro nás nesnadné vzít na vědomí.

Doporučujeme nejčtenější knihy z koncepce Pomalého životního stylu:
Carl Honore Chvála pomalosti”

Také ještě:
Carl Honore TED talk
Carl Honore website
Eric Schlosser “Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal”
Sten Nadolny "Objevení pomalosti”
James Gleick "Faster: The Acceleration of Just About Everything”
Milan Kundera "Slowness"

Asi máte pokušení si tyto knihy stáhnout v elektronické verzi. Kdo dnes ještě čte papírové knihy, když je všechno k dispozici na internetu? A tady máte první příležitost změnit váš život na zdravější. Nemusíte to dělat uspěchaně. Objednejte si knihu a vyčkejte, až vám zásilku doručí. Mějte radost z čekání. A potom, když konečně dorazí, udělejte si čas a čtěte ji v pohodlném křesle nebo před spaním. Nelistujte v ní, když sedíte na záchodě nebo jedete do práce. Dělejte to pomalu.